Napjaikban egyre gyakran találkozunk az elektronikus ügyintézéssel, azon belül is az elektronikus aláírásokkal. Az elektronikus aláírási lehetőségnek köszönhetően papír és toll használata nélkül is lehetséges a papír alapú okiratokkal megegyező bizonyító erővel bíró okiratokat létrehozni.
Mi is az az elektronikus aláírás?
Hivatalos meghatározás alapján az elektronikus aláírás az elektronikus dokumentumhoz azonosítás céljából logikailag hozzárendelt és azzal elválaszthatatlanul összekapcsolt elektronikus adat, illetőleg dokumentum.
Mit is jelent ez? Egyszerűbben megfogalmazva az elektronikus aláírás egy olyan elektronikus adat, amely egy elektronikus fájlhoz kapcsolódik elválaszthatatlanul és amelyből az aláíró személye megállapítható.
Ebből eredően például, ha kinyomtatunk egy minősített elektronikus aláírással ellátott dokumentumot, az onnantól kezdve nem lesz hiteles, hiszen azon elektronikus adatok, amelyek az aláíró személyét azonosították volna, értelemszerűen a kinyomtatott papíron már nem lesznek fellelhetők.
Milyen típusú elektronikus aláírásokat tudunk megkülönböztetni?
Jelenleg az egyszerű elektronikus aláírás, a fokozott biztonságú elektronikus aláírás, minősített elektronikus aláírás típusokat tudjuk megkülönböztetni a magyar jog szerint.
Az egyszerű elektronikus aláírások bírósági, vagy más hatósági eljárásokban nem használhatóak. Egyszerű elektronikus aláírás például az e-mail végén lévő aláírás.
A fokozott biztonságú elektronikus aláírások már teljesítik a jogszabályokban foglalt írásbeliség kritériumait, valamint bizonyító erejük is jóval erősebb.
Minősített elektronikus aláírást tekintjük a legmagasabb szintű elektronikus aláírásnak. A minősített elektronikus aláírás egy minősített tanúsítványra épül, amelyhez szükséges továbbá egy aláírást létrehozó eszköz (pl. chip kártya). Minősített tanúsítványt csak bizalmi szolgáltató állíthat ki előzetes hitelesítést követően. Magyarországon több minősített bizalmi szolgáltató van, mint például a Microsec Zrt. és a Netlock Kft. Kiemelendő, hogy a Polgári Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény alapján a minősített elektronikus aláírással ellátott dokumentum teljes bizonyító erővel bír.
Amennyiben a cég képviselője cégszerűen, elektronikus úton szeretné aláírni a dokumentumokat a legjobb megoldás, hogy ha valamelyik bizalmi szolgáltatótól, regisztrációt követően igényel egy hitelesítő tanúsítványt, ugyanis így a cégképviseleti jogosultsága ellenőrzésre kerül és a társaság teljes bizonyító erővel bíró okiratokat készíthetnek papír használata nélkül.
Cégszerű aláírás és az AVDH
Az AVDH-val (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés) történő elektronikus aláírás elérhető a www.magyarorszag.hu oldalon. Ebben az esetben az elektronikus aláírást megelőzi egy személyes ügyfélazonosítás (Kormányablakban az ügyfélkapu létrehozásakor), ugyanis az AVDH használata ügyfélkapus regisztrációhoz kötött. Az elektronikus aláírást a NISZ Zrt. helyezi el az elektronikus okiraton az ügyfél meghatalmazása alapján.
Sokáig vitatott volt, hogy cégek esetében az AVDH aláírás elfogadható-e, ugyanis az AVDH alapvetően magánszemélyek részére került kifejlesztésre és felhasználási feltételeiben a magánszemélyek általi felhasználás szerepelt. Vitathatósága így abból fakad, hogy egy céges aláírás esetében mindig az aláíró magánszemély neve fog megjelenni, de a képviselt cég neve viszont nem, így vitatható, hogy az aláírás cégszerűnek számít -e.
Ezzel a véleménnyel szemben a másik oldalról azonban szintén lehet érvelni azzal, hogy az aláírásból ugyan nem állapítható meg a képviselet cég kiléte, azonban magából az okiratból viszont már igen, amennyiben az tartalmaz erre vonatkozó utalást.
Az AVDH elfogadásával kapcsolatban vannak bíztató fejlemények, a cégbíróság a gyakorlatban elfogadja a cégeljárás során cégszerű aláírásként az AVDH-val aláírt elektronikus okiratokat, ezzel lehetőséget teremtve annak, hogy minősített elektronikus aláírással nem rendelkező cégek is teljesen elektronikus módon, papír használata nélkül intézzék a cégbírósági (pl. változásbejegyzés) ügyeiket.
Azonban ettől függetlenül vannak még bizonytalanságok az AVDH cégszerű használatával kapcsolatban, így a céges elektronikus aláírások esetében biztosabb megoldásnak tűnik a fent említett bizalmi szolgáltatóktól igénybe vett minősített elektronikus aláírási szolgáltatás csomagok választása.
E-személyi igazolvány
Az e-személyi esetében egyértelmű, hogy azt kizárólag magánszemélyek használhatják, tehát cégszerű aláírásra nem alkalmazható. Az e-személyi használatához egy kártyaolvasó is szükséges. Előnye, hogy az e-személyi használata ingyenes.
Az egyszerű elektronikus aláírás cégek esetében
Sok szolgáltató kínál egyéb elektronikus aláírási szolgáltatást, azonban ezek nagy része nem tekinthető hiteles, cégszerű aláírásnak, hiszen nem kötött semmiféle azonosításhoz. Erre tekintettel cégszerű aláírás esetén jogi szempontból nem javasolt ezen szolgáltatók által kínált elektronikus aláírás igénybevétele. A cégszerű elektronikus aláíráshoz a minősített tanúsítványt biztosító szolgáltatók által kínált szolgáltatás használata az ajánlott, mivel ezek használatával garantált, hogy a létrejött elektronikus okirat érvényes lesz.
Jelen cikk csupán tájékoztató jellegű, nem tér ki a vonatkozó szabályozás minden aspektusára, célja pusztán a figyelem felhívása, továbbá nem minősül egyedi ügyben adott konkrét jogi tanácsnak, így tartalmáért felelősséget nem vállalunk.
