Mi az EU AI Act és mikor lép életbe?
Az EU AI Act (2024/1689/EU rendelet) 2024. augusztus 1-jén lépett hatályba, és több végrehajtási ütemben (6–36 hónap) válik teljesen alkalmazhatóvá. Ez az első átfogó uniós szabályozás a mesterséges intelligenciára, célja az etikus, biztonságos és átlátható AI rendszerek létrehozásának támogatása.
Kockázatalapú megközelítés – Négy kategóriára osztott szabályozás
-
Tiltott rendszerek (unacceptable risk)
-
Tilos például: valós idejű arcazonosítás közterületen, társadalmi pontrendszer („social scoring”), munkahelyi érzelem-felismerés, valós idejű biometrikus azonosítás közterületen, emberi viselkedés manipulációja. Ezek az EU-s értékekkel összeegyeztethetetlenül tiltott.
-
-
Magas kockázatú rendszerek (high-risk)
-
Olyan AI‑megoldások, amelyek alapvető jogokat, biztonságot vagy a közhiedelemműködést érinthetik. Ide sorolhatók: egészségügyi diagnosztika, munkaerő‑kiválasztás, infrastruktúra‑irányítás, hitelképesség minősítés stb.
-
Ezek szigorú követelményeknek – adatkezelés, emberi felügyelet, dokumentáció, megfelelőségi értékelés – kell megfeleljenek. Erre a kategóriára szigorú követelmények vonatkoznak: adatminőség, kockázatkezelés, emberi felügyelet, biztonság, megfelelőségi értékelés, CE-jelölés, regisztráció, valamint folyamatos post-market monitoring .
-
-
Korlátozott kockázatú rendszerek (limited risk)
-
Chatbotok, generatív AI, deepfake-ek – a felhasználót tájékoztatni kell, hogy mesterséges intelligenciával kommunikál.
-
-
Minimális kockázatú rendszerek (minimal risk)
-
Például: spam‑szűrők, játék AI. Ezekre nincs speciális szabályozás, a már meglévő jogszabályok – pl. adatvédelem – alkalmazandók.
-
Emellett külön kategóriát képeznek az Általános célú MI modellek (General Purpose AI / GPAI) (ilyenek például ChatGPT-típusú nagy nyelvi modellek), amelyekre transzparencia követelmények és – ha a „szisztematikus kockázati” kategóriába esnek – extra megfelelőségi eljárás vár.
Magyarországi helyzet – hol tartunk?
-
Egy 2024-es kormányhatározat (1301/2024. (IX. 30.) létrehozott egy, a Nemzetgazdasági Minisztérium felügyelete alatt működő felügyelő tanácsot (Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács), szabályozói tesztkörnyezetet és piaci felügyeleti rendszert.
-
A tagállamoknak – így hazánknak is – 2025. augusztus 2-áig be kell jelentenie a Bizottságnak, hogy melyik piaci felügyeleti hatóságokat jelölte ki, emellett végrehajtási törvényt kell elfogadniuk, amely meghatározza a szankciókat és felhatalmazza a hatóságokat.
Szankciók és bírságok
-
Tiltott AI használata: akár 35 millió Euró vagy a globális éves árbevétel 7 %-a .
-
Magas kockázat esetén a megfelelés hiánya: max. 15 millió Euró vagy 3 % árbevétel.
-
Pontatlan adat vagy hamis bejelentés: 7,5 millió Euró vagy 1 % árbevétel .
Mit tehetnek az ügyfelek?
-
AI‑audit & hatásvizsgálat: Az alkalmazások felmérése, kockázati értékelés, abból a célból, hogy az ügyfél megismerje, hogy mely rendszerei melyik kategóriába tartoznak.
-
Dokumentáció és regisztráció: készletek, modellek nyilvántartása, megfelelőség.
-
Tanító és teszt adatok megfelelősége: Az adatok minőségével már érdemes a szabályozás jelen szakaszában foglalkozni.
-
Compliance rendszer kialakítása: kockázatkezelés, transzparencia, emberi beavatkozás, kiberbiztonság.
-
Szervezeti tréningek: jogászok, IT szakemberek, döntéshozók AI-képzése.
-
Folyamatos jogkövetés: EU és magyar szabályozói környezet és a tapasztalatok figyelése, AI ACT gyakorlati kódexének (Code of Practice) elemzése.
Összefoglalás
Az EU AI Act mérföldkő a mesterséges intelligencia szabályozásában: életszerű, kockázatalapú és következetes megközelítést kínál. Magyarországon már zajlik az átültetés – AI szabályozói tesztkörnyezet létrehozása és hazai hatóságok kijelölése.
Ügyvédi irodaként olyan praktikus jogi megoldásokat tudunk nyújtani, mint az AI-audit, compliance támogatás, továbbá szakképzések és monitoring.
Egyéni konzultációs lehetőséget kínálunk ügyfeleinknek: segítünk a különböző kockázatú AI rendszerek megfelelőségi folyamatainak kialakításában és fenntartásában, elkerülendő a súlyos bírságokat és reputációs veszteségeket.
Amennyiben kérdése van az AI Act szabályozással kapcsolatban, forduljon bizalommal ügyvédi irodánkhoz!
Jelen cikk csupán tájékoztató jellegű, nem tér ki a vonatkozó szabályozás minden aspektusára, célja pusztán a figyelem felhívása, továbbá nem minősül egyedi ügyben adott konkrét jogi tanácsnak, így tartalmáért felelősséget nem vállalunk.
